Intern
    Medienpsychologie

    Brill, M. & Schwab, F. (in prep.). Immersive dynamics: presence experiences and patterns of attention. In M. S. Magnusson & D. McNeill (eds.), Arbeitstitel: T-patterns in Behavior and Interactions.

    Hennighausen, C. & Schwab, F. (2015). Evolutionary media psychology and its epistemological foundation. In T. Breyer (ed.), Epistemological dimensions of evolutionary psychology (pp. 131-158). New York: Springer.

    Hennighausen, C. & Schwab, F. (2015). Evolutionäre Medienpsychologie. In B. P. Lange & S. Schwarz (eds.), Die menschliche Psyche zwischen Natur und Kultur (pp. 96-104). Lengerich: Pabst Publishers.

    Hennighausen, C., Carolus, A. & Schwab, F. (2014, März). The Use of Conspicuous Mobile Devices as Sexual Signal of Men's Tendency Towards Short-Term Mating. In Vortrag auf der 14. MVE Tagung, Wuppertal .

    Hennighausen, C. & Schwab, F. (2014, Mai). Show me your smartphone and I’ll tell you your mating strategy: The influence of conspicuous mobile devices on the perception of men’s tendency towards short-term mating. . , May, Seattle, WA.

    Brill, M., Jonsson, G. K. & Schwab, F. (2014). Being there, acting there - Temporal structure of play as a hint to presence experiences. ICA Pre-conference, Communication Science - Evolution, Biology, and Brains 2.0: Innovation in Theory and Methods, May, Seattle, WA.

    Brill, M. & Schwab, F. (2014). Die happy? Faces of virtual death in computer games. Conference CrossWorlds: Theory, Development & Evaluation of Social Technology, June, Chemnitz, Germany.

    Brill, M. & Schwab, F. (2014). Ich bin dann mal weg – Präsenzprozesse in Bischofschen Fitnesspotentiallandschaften. Vortrag auf der 14. MVE Tagung, März, Wuppertal.

    Brill, M., Jonsson, G. K. & Schwab, F. (2014). More or less, a matter of presence - T-patterns, game difficulty and presence in a computer game. Conference MASI Meeting 2014, September, Reykjavík, Iceland.

    Hennighausen, C. & Schwab, F. (2014). Relationship status moderates men's conspicuous consumption of smartphones. Letters on Evolutionary Behavioral Science, 5, 13-16. doi: 10.5178/lebs.2014.30

    Hennighausen, C. & Schwab, F. (2013, September). Smartphones Equal Peacock Tails: Conspicuous Consumption of Mobile Devices as Men's Sexual Signal of Short-Term Mating Intentions. Media Psychology: Media Research: Yesterday, Today, and Tomorrow. Proceedings of the 8th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society, .

    Hennighausen, C. & Schwab, F. (2013). Der König der Löwen in der Falle. Kinder zwischen Spannungs- und Angstempfinden während der Medienrezeption. tv diskurs, 17, 42-45.

    Schwab, F., Carolus, A. & Brill, M. (2013). 12 Irrtümer, die Sie womöglich schon immer über junge Mediennutzende pflegten und nun zu hinterfragen wagen. In W. Appel & B. Michel-Dittgen (eds.), Digital Natives: Was Personaler über diese Zielgruppe wissen sollten (pp. 179-204). Wiesbaden: Springer-Gabler.

    Schwab, F. & Carolus, A. (2013). Alles ist neu und doch immer das Alte - Eine darwinische Perspektive auf werbende Kommunikation in neuen Medien. In H. Schramm & J. Knoll (eds.), Innovation der Persuasion - Die Qualität der Werbe- und Markenkommunikation in neuen Medienwelten (pp. 124-128). Köln: Herbert von Halem.

    (2013). Media Psychology: Media Research: Yesterday, Today, and Tomorrow. Proceedings of the 8th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society . In F. Schwab, A. Carolus, M. Brill & C. Hennighausen (ed.),

    Brill, M., Schwab, F. & Carolus, A. (2012). Kann Presence ins Auge gehen? - Zeitreihenanalyse elektrookulographischer Daten von Computerspielern. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 25. September, .

    Carolus, A., Brill, M. & Schwab, F. (2012). Typisch Mann - Typisch Frau? Geschlechtstypische Selbstinszenierung in Sozialen Netzwerkseiten. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 27. September, .

    Gölz, R. & Schwab, F. (2012). ''Happy Slapping'' - Rezeptionsmotive und Einstellungen gegenüber den Akteuren. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 26. September, .

    Haupenthal, A. & Schwab, F. (2012). Gender und Genre - Geschlechtsspezifische Lesepräferenzen. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 24. September, .

    Kaczmarek, O., Carolus, A. & Schwab, F. (2012). Ballett als Beruf(ung) - Das Persönlichkeitsprofil professioneller Balletttänzer. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 26. September, .

    Schwab, F., Carolus, A. & Brill, M. (2012). Medienpsychologie. In D. Meister, F. von Gross & U. Sander (eds.), Enyklopädie Erziehungswissenschaft Online. Weinheim/Basel: Beltz Juventa.

    Unz, D., Grunow, J. & Schwab, F. (2012). Some Good and Some Bad News for Science: Juveniles, Science TV, Emotions and Science Understanding. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 25. September, .

    Brill, M., Carolus, A. & Schwab, F. (2011). Eye on presence? Blinking and the presence in playing computer games. In Ö. Odag, M. Schreier & Y. Thies-Brandner (eds.), Media Psychology. Focus Theme: Cognitive and Emotional Involvement during Media Reception, Proceedings of the 7 th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society (p./pp. 32), : Pabst Science Publishers.

    Carolus, A. & Schwab, F. (2011). "Hast Du schon gehört?! Der Neue aus der Verwaltung..." - Klatsch und Tratsch in Organisationen. In F. W. Nerdinger & S. Curth (eds.), 7. Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (p./pp. 238), : Universität Rostock.

    Haupenthal, A. & Schwab, F. (2011). Sex, sex roles, hormones, personality and reading preferences. In Ö. Odag, M. Schreier & Y. Thies-Brandner (eds.), Media Psychology. Focus Theme: Cognitive and Emotional Involvement during Media Reception, Proceedings of the 7 th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society (p./pp. 46), : Pabst Science Publishers.

    Helfgen, J., Schwab, F. & Königstorfer, J. (2011). Hand(i/y)cap? - Mobile phone usage as sexual signaling. In Ö. Odag, M. Schreier & Y. Thies-Brandner (eds.), Media Psychology. Focus Theme: Cognitive and Emotional Involvement during Media Reception, Proceedings of the 7 th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society (p./pp. 46), : Pabst Science Publishers.

    Schwab, F. & Carolus, A. (2011). ''Very old vine in new skins?'' Core relational themes as evolved attractors of cinematic entertainment. In Ö. Odag, M. Schreier & Y. Thies-Brandner (eds.), Media Psychology. Focus Theme: Cognitive and Emotional Involvement during Media Reception, Proceedings of the 7 th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society (p./pp. 35), : Pabst Science Publishers.

    Schwab, F. & Carolus, A. (2011). Laborstudien: Fragebogen und visuelle Stimuli. In T. Petersen & C. Schwender (eds.), Die Entschlüsselung der Bilder (pp. 294-311). Köln: Halem.

    Schwab, F. & Unz, D. (2011). Untersuchung der mimischen Kommunikation: Das Facial Action Coding System als Forschungsmethode. In T. Petersen & C. Schwender (eds.), Die Entschlüsselung der Bilder (pp. 223-245). Köln: Halem.

    Brill, M., Carolus, A. & Schwab, F. (2010). T-Patterns in Blinking-Towards an objective measure of presence?. Vortrag auf der 6. Tagung des Research Network on Methodology for the Analysis of Social Interaction (MASI), 3.-4. Dezember, .

    Carolus, A., Schwab, F. & Unz, D. (2010). Uses and Gratification 2.0 - Nutzungsmotivik von Sozialen Netzwerken. Vortrag auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 28. September, .

    Finger, J., Unz, D. & Schwab, F. (2010). Crime Scene Investigation: The Chief Inspectors' Display Rules. Sex roles, 62, 798-809. doi: 10.1007/s11199-009-9722-5

    Schwab, F. (2010). Lichtspiele - Eine Evolutionäre Medienpsychologie der Unterhaltung. Stuttgart: Kohlhammer.

    Schwab, F. & Schwender, C. (2010). The Descent of Emotions in Media: Darwinian Perspectives. In K. Dövelin, C. v. Scheve & E. Konijn (eds.), The Routledge Handbook of Emotions and the Mass Media (pp. 15-36). London/New York: Routledge Chapman & Hall.

    Schwab, F., Carolus, A., Wedegärtner, S. & Unz, D. (2010). The Good, The Bad and The Ugly-Zusammenhänge zwischen Genre, Filmrolle und Aussehen von Darstellern. Vortrag auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 29. September, .

    Schwab, F., Grunow, J., Niemczyk, J., Unz, D. & Carolus, A. (2010). The Sleeper Curve - Medien als "geistige Muckibuden?". Vortrag auf der 18. Tagung der Fachgruppe ''Rezeptions- und Wirkungsforschung'' in der DGPuK, 29. Januar, .

    Bordin, I., Carolus, A. & Schwab, F. (2009). Ein Bild und 1. 000 Worte - Selbstdarstellung im User Generated Content. Vortrag auf der Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Visuelle Kommunikation, 31. Oktober, .

    Grunow, J. & Schwab, F. (2009). Everything bad... Increasing complexity of media content. In N. C. Krämer, S. Sobieraj & A. von der Pütten (eds.), Proceedings of the 6th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society, 9.-11. September, .

    Hill, M. & Schwab, F. (2009). ''Sex and the City'' and Female Mating Strategies. In N. C. Krämer, S. Sobieraj & A. von der Pütten (eds.), Proceedings of the 6th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society, 9.-11. September, .

    Niemczyk, J. & Schwab, F. (2009). Everything bad... Examining the sleeper curve. In N. C. Krämer, S. Sobieraj & A. von der Pütten (eds.), Proceedings of the 6th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society, 9.-11. September, .

    Schwab, F. & Bordin, I. (2009). ''Money for nothing and chicks for free'' - A Darwinian Perspective on Entertainment Behavior. Proceedings of the 6th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society, 9.-11. September, .

    Schwab, F., Wedegärtner, S., Unz, D. & Carolus, A. (2009). Das Auge des Betrachters - Hollywoods Casting Strategien: Zusammenhang zwischen Filmrolle und Aussehen des Darstellers. Vortrag auf der Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Visuelle Kommunikation, 30. Oktober, .

    Wedegärtner, S. & Schwab, F. (2009). Hollywood's casting strategies. The connection between film character and an actor's appearance. In N. C. Krämer, S. Sobieraj & A. von der Pütten (eds.), Proceedings of the 6th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society, 9.-11. September, .

    Carolus, A. & Schwab, F. (2008). Third Person Effect. In N. C. Krämer, S. Schwan, D. Unz & M. Suckfüll (eds.), Medienpsychologie - Schlüsselbegriffe und Konzepte (pp. 269-273). Stuttgart: Kohlhammer.

    Denter, S. & Schwab, F. (2008). Führungsstil und digit ratio. Zeitschrift Sozialmanagement, 6, 79-98.

    Schwab, F. & Unz, D. C. (2008). Die T-Pattern-Analyse: Eine Methode zur Untersuchung von zeitlichen Strukturen in (Ereignis-)Daten. In J. Matthes, W. Wirth, A. Fahr & G. Daschmann (eds.), Die Brücke zwischen Theorie und Empirie: Operationalisierung, Messung und Validierung in der Kommunikationswissenschaft (pp. 257-270). Köln: Von Halem Verlag.

    Schwab, F. & Unz, D. (2008). Digit Ratio and theatre movie selection and preferences. International Journal of Psychology, 43, 210-211.

    Schwab, F. (2008). Drei- Faktoren Emotionstheorie und affektive Disposition. In N. C. Krämer, S. Schwan, D. Unz & M. Suckfüll (eds.), Medienpsychologie - Schlüsselbegriffe und Konzepte (pp. 229-234). Stuttgart: Kohlhammer.

    Schwab, F. (2008). Evolution Theory. In W. Donsbach (ed.), The International Encyclopedia of Communication, Vol. 4 (pp. 1615-1620). Oxford: Wiley-Blackwell.

    Schwab, F. (2008). Excitation transfer. In N. C. Krämer, S. Schwan, D. Unz & M. Suckfüll (eds.), Medienpsychologie - Schlüsselbegriffe und Konzepte (pp. 223-228). Stuttgart: Kohlhammer.

    Schwab, F. (2008). Involvement. In N. C. Krämer, S. Schwan, D. Unz & M. Suckfüll (eds.), Medienpsychologie - Schlüsselbegriffe und Konzepte (pp. 218-222). Stuttgart: Kohlhammer.

    Schwab, F. & Unz, D. (2008). Media as a go-between nature and nurture. International Journal of Psychology, 43, 210-211.

    Schwab, F. (2008). Neugier und New Experimental Aesthetics. In N. C. Krämer, S. Schwan, D. Unz & M. Suckfüll (eds.), Medienpsychologie - Schlüsselbegriffe und Konzepte (pp. 208-212). Stuttgart: Kohlhammer.

    Schwab, F. (2008). Spannung. In N. C. Krämer, S. Schwan, D. Unz & M. Suckfüll (eds.), Medienpsychologie - Schlüsselbegriffe und Konzepte (pp. 235-241). Stuttgart: Kohlhammer.

    Schwab, F. (2008). Unterhaltung. In N. C. Krämer, S. Schwan, D. Unz & M. Suckfüll (eds.), Medienpsychologie - Schlüsselbegriffe und Konzepte (pp. 242-248). Stuttgart: Kohlhammer.

    Schönbrodt, F. & Schwab, F. (2008). Transportation. In N. C. Krämer, S. Schwan, D. Unz & M. Suckfüll (eds.), Medienpsychologie - Schlüsselbegriffe und Konzepte (pp. 213-217). Stuttgart: Kohlhammer.

    Unz, D., Schwab, F. & Mönch, J. (2008). Filmmusik und Emotionen. In S. Weinacht & H. Scherer (eds.), Wissenschaftliche Perspektiven auf Musik und Medien. Reihe: Musik und Medien, Bd. 1 (pp. 177-192). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

    Unz, D. & Schwab, F. (2008). Form matters(?): Effects of Presentation mode and editing on the emotional processing of TV-news. International Journal of Psychology, 43, 659.

    Unz, D., Schwab, F. & Winterhoff-Spurk, P. (2008). TV news - the daily horror? Emotional effects of violent TV news. Journal of Media Psychology, 20, 141-156.

    Michel, B. & Schwab, F. (2007). Le divertissement mediatique. psychoscope, 28, 23-26.

    Schwab, F. (2007). Evolutionäres Denken: Missverständnisse, Trugschlüsse und Richtigstellungen. Zeitschrift für Medienpsychologie. Themenheft, 19, 140-144.

    Schwab, F. (2007). Modellernen mit Filmen. In J. Zumbach & H. Mandel (eds.), Fallbuch Pädagogische Psychologie - Lehr- und Lernpsychologie (pp. 25-32). Göttingen: Hogrefe.

    Schwab, F. (2007). Themenheft: Evolutionäre Medienpsychologie. Zeitschrift für Medienpsychologie. Themenheft, 19, 140-144.

    Schwender, C. & Schwab, F. (2007). Grundlagen der emotionalen und ästhetischen Medienwahrnehmung. In J. Eder, K. Fahlenbrach & A. Bartsch (eds.), Audiovisuelle Emotionen. Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medienangebote (pp. 60-85). Köln: Von Halem Verlag.

    Schwab, F. & Unz, D. (2006). ''Das ist doch nur Fernsehen'' - Wahrgenommene Realität und emotionales Erleben bei der Fernsehrezeption. In F. Lösel & D. Bender (eds.), 45. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie: Humane Zukunft gestalten (p./pp. 325), : Papst Science Publishers.

    Schwab, F. (2006). Are we amusing ourselves to death? Answers from evolutionary psychology. SPIEL. Siegener Periodikum zur internationalen empirischen Literaturwissenschaft, 22, 329-338.

    Schwab, F. & Hurth, C. (2006). Schein oder Sein. Täuschung und Selbsttäuschung bei Führungskräften aus evolutionstheoretischer Perspektive. Zeitschrift für Sozialmanagement, 4, 9-32.

    Unz, D., Michel, B., Schwab, F. & Winterhoff-Spurk, P. (2006). ''Tanz der Gefühle''. Untersuchung der emotionalen Verarbeitung eines Boulevardmagazins. In W. Wirth, H. Schramm & V. Gehrau (eds.), Unterhaltung durch Medien: Theorie und Messung (pp. 227-245). Köln: Halem-Verlag.

    Unz, D. & Schwab, F. (2006). Medienpsychologie - Kommunikation, Information, Unterhaltung. In C. Scholz (ed.), Handbuch Medienmanagement (pp. 173-194). Berlin: Springer.

    Merten, J. & Schwab, F. (2005). Facial expression patterns in common and psychotherapeutic situations. In L. Anolli, S. Duncan, M. S. Magnusson & G. Riva (eds.), The hidden Structure of Interaction. From Neurons to Culture Patterns (pp. 149-158). Amsterdam: IOS Press.

    Schwab, F., Unz, D. C. & Winterhoff-Spurk, P. (2005). MEDIASCOPE - Ein System zur Inhalts- und Formalanalyse medialer Angebote. Zeitschrift für Medienpsychologie, 17, 110-117.

    Schwab, F. & Henry, D. (2005). Smiling behavior in employment interviews. Measuring Behavior 2005. Proceedings of the 5th International Conference on Methods and Techniques in Behavioral Research, Amsterdam, 30.-02. Aug/Sept, .

    Unz, D. & Schwab, F. (2005). MediaScope-AV: Nachrichten. Ein Kodiersystem zur Inhalts- und Formalanalyse von TV-Nachrichten.

    Unz, D. & Schwab, F. (2005). Multimedia und Lernen - aus der Sicht der Psychologie. In H. Apel & G. Wolf (eds.), Multimedia in der Umweltbildung (pp. 33-50). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

    Unz, D. & Schwab, F. (2005). The 9th International Congress of IGEL - 3.-7. August 2004, Edmonton (Kanada): Einige (sehr subjektive) Eindrücke. Kurzbericht. Zeitschrift für Medienpsychologie, 17, 79-80.

    Unz, D. & Schwab, F. (2005). Viewers viewed: Facial expression patterns while watching TV news. In L. Anolli, S. Duncan, M. S. Magnusson & G. Riva (eds.), The hidden Structure of Social Interaction. From Neurons to Culture Patterns (pp. 253-263). Amsterdam: IOS Press.

    Winterhoff-Spurk, P., Unz, D. C. & Schwab, F. (2005). Häufiger, schneller, variabler. Ergebnisse einer Längsschnittuntersuchung über Gewalt in TV-Nachrichten. Publizistik, 50, 225-237.

    Schwab, F. (2004). Evolution und Emotion. Evolutionäre Perspektiven in der Emotionsforschung und der angewandten Psychologie. Kohlhammer-Verlag.

    Schwab, F. (2004). Schmerz und Evolution - Evolutionspsychologische Überlegungen zum chronischen Schmerz. In R. Sandweg (ed.), Chronischer Schmerz und Zivilisation (pp. 167-193). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

    Schwab, F. (2004). Telemetrische Verfahren. In R. Mangold, P. Vorderer & G. Bente (eds.), Lehrbuch der Medienpsychologie (pp. 229-250). Göttingen: Hogrefe.

    Unz, D. & Schwab, F. (2004). Kognitive Appraisalprozesse bei der Fernsehnutzung.

    Unz, D. & Schwab, F. (2004). Nachrichten. In R. Mangold, P. Vorderer & G. Bente (eds.), Lehrbuch der Medienpsychologie (pp. 493-525). Göttingen: Hogrefe.

    Rosar, P., Weisgerber, B. & Schwab, F. (2003). Internetauftritt einer Klinik - Management, Design und Evaluation einer Webpräsenz. In C. Eichenberg & R. Ott (eds.), Klinische Psychologie im Internet (pp. 380-400). Göttingen: Hogrefe.

    Schwab, F. (2003). Unterhaltung. Eine evolutionspsychologische Perspektive. In W. Früh & H.-J. Stiehler (eds.), Theorie der Unterhaltung. Ein interdisziplinärer Diskurs (pp. 258-324). Köln: Von Halem Verlag.

    Unz, D. & Schwab, F. (2003). ''Powered by Emotions''? Die Rolle von Motiven und Emotionen bei der Nachrichtennutzung. In W. Donsbach & O. Jandura (eds.), Chancen und Gefahren der Mediendemokratie. Schriftenreihe der DGPuK, Bd. 30 (pp. 305-318). Konstanz: UVK.

    Schwab, F., Unz, D. & Winterhoff-Spurk, P. (2002). Viewers viewed: Facial expressions while watching TV news.. Proceedings, Measuring Behavior 4th International Conference on Methods and Techniques in Behavioral Research, Amsterdam (p./pp. 239), 27.-30. August, : Noldus Information Technology.

    Unz, D., Schwab, F. & Winterhoff-Spurk, P. (2002). Der alltägliche Schrecken? Emotionale Prozesse bei der Rezeption gewaltdarstellender Nachrichten. In P. Rössler, S. Kubisch & V. Gehrau (eds.), Empirische Perspektiven der Rezeptionsforschung. Angewandte Medienforschung, Bd. 23 (pp. 97-116). München: Reinhard Fischer Verlag.

    Unz, D. & Schwab, F. (2002). Zwischen Verachtung und ''emotionalem Rauschen'': Prozesse der Emotionsgenese bei der Nachrichtenrezeption. In E. van der Meer, H. Hagendorf, R. Beyer, F. Krüger, A. Nuthmann & S. Schulz (eds.), 43. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie - Abstracts (p./pp. 300), : Papst Science Publishers.

    Winterhoff-Spurk, P., Unz, D., Mangold, R. & Schwab, F. (2002). Babylon und Armageddon. Gewalt in Fernsehnachrichten. Psychologie heute, 29, 60-63.

    Schwab, F. & Ohlert, J. (2001). Der emotionale Kicker - Konvergente und affektive Präsentationsstile in der Fußballberichterstattung. In U. Six, U. Gleich & C. Frey (eds.), 2. Tagung der Fachgruppe Medienpsychologie, : Cybrink.

    Schwab, F. (2001). Rezension: Opaschowski H., Generation @. Die Medienrevolution entlässt ihre Kinder. RHS. Religionsunterricht an höheren Schulen, 44(2), 136.

    Schwab, F. (2001). Unterhaltungsrezeption als Gegenstand medienpsychologischer Emotionsforschung. Zeitschrift für Medienpsychologie, 13, 62-72.

    Unz, D., Schwab, F. & Winterhoff-Spurk, P. (2001). Facial expression and emotions while watching violent tv-news. In C. Cave, I. Guaitella & S. Santi (eds.), Oralite et Gestualite. Interactions et comportements multimodaux dans la communication (pp. 205-208). Paris: L'Harmattan.

    Winterhoff-Spurk, P., Unz, D. & Schwab, F. (2001). "In the mood" - Zur Kultivierung von Emotionen durch Fernsehen. Magazin Forschung, 2, 20-33.

    Schwab, F. (2000). Affektchoreographien. Eine evolutionspsychologische Analyse von Grundformen mimisch-affektiver Interaktionsmuster. Dissertation am FB 5.3 Empirische Humanwissenschaften der Universität des Saarlandes.

    Schwab, F. (2000). Information oder Unterhaltung? Das multimediale Zeitalter aus medienpsychologischer Sicht. medienethik, 1, 38-48.

    Klein, T. & Schwab, F. (1999). Graphische Analyse des individuellen Therapieverlaufs: Prozessorientierte Einzelfalluntersuchung der psychosomatischen Behandlung von Schmerzpatienten. In U. Peschel & R. Sandweg (eds.), Therapiekonzepte und Therapieerfahrungen bei chronischen Schmerzen des Bewegungssystems. Selbstverlag der Stiftung ''Psychosomatik der Wirbelsäule'': Saarbrücken.

    Scheuermann, F., Schwab, F. & Augenstein, H. (ed.) (1998). Studieren und Weiterbilden mit Multimedia - Perspektiven der Fernlehre in der wissenschaftlichen Aus- und Weiterbildung. Nürnberg: Verlag BW Bildung und Wissen.

    Schwab, F., Unz, D., Mangold, R. & Winterhoff-Spurk, P. (1998). Motive der Nachrichtennutzung Jugendlicher: Entwicklung eines Fragebogens auf der Grundlage des Gratifikations-Netzes von Wenner.

    Schwab, F. (1998). Multimedia im Bildungsbereich - Resultate einer Expertenbefragung. (Exkurs: Hypertext und Hypermedia). In F. Scheuermann, F. Schwab & H. Augenstein (eds.), Studieren und Weiterbilden mit Multimedia - Perspektiven der Fernlehre in der wissenschaftlichen Aus- und Weiterbildung (pp. 335-362). Nürnberg: Verlag BW Bildung und Wissen.

    Schwab, F., Merten, J. & Krause, R. (1997). Expressiveness in dyadic communication. In A. Vingerhoets, F. van Bussel & J. Boelhouwer (eds.), The (Non) Expression of Emotions in Health and Disease (pp. 211-221). Tilburg: Tilburg University Press.

    Schwab, F. (1997). Verloren im Hyperspace?. Deutscher Wirtschaftsdienst. Handbuch Personalentwicklung und Training, 39, 1-25.

    Frisch, I., Schwab, F. & Krause, R. (1996). Comportamiento expresivo de afectos en varones y mujeres adultos sanos y enfermos de colitis ulcerosa. Revista Argentina de Clinica Psicológica, 5, 69-81.

    Schwab, F. (1996). Nonverbale Interaktionsmuster von an funktionellen Wirbelsäulenbeschwerden leidenden Männern. In H. Riedel & R. Sandweg (eds.), Die Behandlung der psychosomatischen Erkrankungen des Bewegungssystems und ihre Ergebnisse (pp. 231-249). Blieskastel: Stiftung Psychosomatik der Wirbelsäule.

    Schwab, F. (1996). Reality-TV - Die Wirklichkeit der Medien, Realität, Wirklichkeit und Wahrheit. In B. Schorb & H.-J. Stiehler (eds.), Medienlust Medienlast - Was bringt die Rezipientenforschung den Rezipienten? (pp. 79-92). München: KoPäd Verlag.

    Schwab, F. (1996). Wissensvermittlung und neue Technologien - Ein medienpsychologischer Beitrag. In M. Jäckel & P. Winterhoff-Spurk (eds.), Mediale Klassengesellschaft? Politische und soziale Folgen der Medienentwicklung (pp. 133-149). München: Verlag Rheinhard Fischer.

    Frisch, I., Schwab, F. & Krause, R. (1995). Affektives Ausdrucksverhalten gesunder und an Colitis erkrankter männlicher und weiblicher Erwachsener. Studien zur Psychosomatik. Zeitschrift für Klinische Psychologie, 24, 230-238.

    Heidinger, V. & Schwab, F. (1995). Rezension: Jarren, Grothe, Müller: Bürgermedium Offener Kanal. Der Offene Kanal in Hamburg aus der Sicht von Nutzern und Experten. Rundfunk und Fernsehen, 43(1), 81-83.

    Schwab, F. (1995). Lost in Hyperspace? Wege durch den multimedialen Wildwuchs. Medienpsychologie, 4, 262-285.

    Schwab, F. & Krause, R. (1995). Über die affektive mimische Aktivität von männlichen Wirbelsäulenpatienten verglichen mit an Colitis ulcerosa erkrankten Männern und mit Gesunden während natürlicher Unterhaltungen. In J. Münch & W. Zacharias (eds.), Psychosomatik der Wirbelsäule - Stufen der Annäherung - Wandlitzer Fachtagung in der Brandenburg Klink (p./pp. 47-62), : Brandenburg Klinik.

    Schwab, F. & Krause, R. (1994). Über das Verhältnis von körperlichen und mentalen emotionalen Abläufen bei verschiedenen psychosomatischen Krankheitsbildern. Zeitschrift für Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie, 44, 308-315.

    Heidinger, V., Winterhoff-Spurk, P. & Schwab, F. (1993). Offene Kanäle nach der Aufbauphase. Media Perspektiven, 7, 336-342.

    Schwab, F. (1992). Motive und Ziele von Nutzern des Offenen Kanals. In P. Winterhoff-Spurk (ed.), Der Offene Kanal im Saarland. Ergebnisse der Begleitforschung (pp. 127-212). Saarbrücken: Logos.

    Winterhoff-Spurk, P., Heidinger, V. & Schwab, F. (ed.) (1992). Der Offene Kanal in Deutschland. Ergebnisse empirischer Forschung. Opladen: Westdeutscher Verlag.

    Kontakt

    Lehrstuhl für Medienpsychologie
    Oswald-Külpe-Weg 82
    Campus Hubland Nord
    97074 Würzburg

    Tel.: +49 931 31-84349
    E-Mail

    Suche Ansprechpartner

    Hubland Nord, Geb. 82